Cookies

Používame cookies, niektoré sú nevyhnutné pre fungovanie webovej stránky, iné môžeme používať len s vašim súhlasom. Prečítajte si viac o využívaných Cookies.

Nastavenie Cookies

Webová stránka doas.sk používa rôzne cookies, niektoré sú nevyhnutné pre jej fungovanie, iné môžeme používať len s vašim súhlasom. Prečítajte si viac o využívaných Cookies.

Prichádza nová éra kancelárií?

  • Blog
  • kancelárie
  • 28 Júl 2020
  • 9 min

V Ružinove je najviac administratívnych budov v rámci hlavného mesta a ďalšie neustále pribúdajú. Posledné mesiace však naznačujú neistotu z hľadiska komfortného a bezpečného užívania týchto priestorov. Prichádza nová éra kancelárii, kde hlavnú úlohu prevzalo naše zdravie, zvýšená a pravidelná dezinfekcia recepcií, spoločných priestorov, madiel, kľučiek, tlačidiel výťahov sa stala bežnou súčasťou pracovného dňa.

To, čo sa aktuálne najviac využíva/využívalo je homeoffice. Stretnutia sa spopularizovali cez online rozhranie, kde sa stratil osobný kontakt. Ako sa zdá, tento nový napoli-futuristický pracovný model zamestnancom vyhovuje. Predpokladá sa, že späť do kancelárií sa vrátilo zatiaľ 50% pracovníkov. Ostatní ostali pracovať z domu alebo sa na pár dní v mesiaci ukážu v kancelárii. Veľké spoločnosti zisťujú, že nepotrebujú toľko prenajatej plochy a vedia pracovné prostredie kombinovať, prípadne zdieľať sofistikovane. Je to taká malá revolúcia, ktorá prinútila majiteľov a správcov kancelárskych budov viac komunikovať s nájomcami o ich predstavách ďalšieho fungovania a rozvoja firmy.

Nová éra kancelárii a pracovných priestorov

V nových kancelárskych priestoroch by mali dodržiavať minimálne 1,5-metrový odstup, čo znamená obsadenie každej druhej stoličky. Nakoľko sa do kancelárskych priestorov vrátilo viac ako 50 percent zamestnancov, sociálny odstup nie je možné dodržať. Je potrebné prerobiť dispozíciu a pracovník bude potrebovať viac miesta ako doteraz. Pre väčšiu bezpečnosť sa odporúča oddeliť miesta paravánmi, vytvoriť koridory, určiť smer pohybu po priestoroch, podobne ako je to na frekventovanej križovatke. Obmedzenia nastávajú aj v nižšej hustote nábytku na ploche, čo presvetli priestor a umožní väčšie rozostupy.

Teória nám ukazuje, že všetky takéto zmeny, sú len dočasné. Ale čo ak sa to zamestnancom zapáči?

Popularita „home officu“ rastie

Treba povedať, že prácu z domu nemali zamestnávatelia veľmi v obľube. Zamestnanci pracovali z domu skôr za odmenu, a to zväčša piatky.

Home office počas mimoriadneho/krízového stavu umožnil pokračovať ľuďom v práci. Práca z domu smeruje k preneseniu pracovného prostredia do príbytkov. Často nadčasové zariaďovacie predmety z celého sveta inšpirujú priaznivcov k prerobeniu si izby na pracovňu.

Domáca pracovná stanica

Ako môžeme efektívne pracovať z príbytku? Práca z domu nie je zdravá, treba ju kombinovať socializáciou v kancelárii. Zvyšuje sa dopyt po zdravom domácom profesionálnom pracovisku.

Ľahko nastaviteľný stôl s minimálnou veľkosťou 140 x 80 cm, bezpečne skrytá kabeláž a ergonomická kancelárska stolička, ktorá vyhovuje na mieru vašej chrbtici.

Rady od Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) a odporúčania zdravotníckych odborníkov netreba podceňovať.

Firemná pracovná stanica

Problematická môže byť aj klimatizácia, ktorej prispôsobenie v novej situácii nie je otázkou týždňov. Napríklad v Číne sa kancelárie kvôli tamojšej zlej kvalite ovzdušia vybavujú filtračnými systémami vyššej úrovne, čo prispelo k možnosti rýchleho návratu zamestnancov do práce. Súčasná situácia u nás núti množstvo firiem, aby sa zaoberali otázkou kvalitnejších klimatizačných technológií. Výhodu majú aj kancelárie s priamym otváraním okien, čo preventívne pomáha zlepšiť klímu na pracovisku.

Jaroslav Škrovánek Head of Development

Súčasná situácia zrejme do budúcna výrazne zmení doterajšiu podobu kancelárskych priestorov. Zamestnávatelia budú musieť svojim zamestnancom vytvoriť také prostredie, ktoré im zaručí istotu ich zdravia. Týka sa to aj nábytku, sedenia, pracovného stola, zelených zón, zasadačiek, ale aj recepcií.

Zdravý vzduch do každého interiéru

Dnes už nám technológie dovoľujú upravovať vzduch v administratívach, obchodných centrách, ale aj v bytoch a domoch na takú úroveň, že príroda nedokáže viac. Existujú aj mobilné jednoduché čističe vzduchu, ktoré sú prispôsobené na používanie vo vnútorných priestoroch. Sú to účinní bojovníci proti vírusovým ochoreniam a koronavírusom, ktoré spôsobujú ochorenie COVID-19. Dokážu účinne bojovať aj proti rôznym druhom ostatných vírusov a nevytvárajú žiadne vedľajšie emisie!

Vnútorné ovzdušie je 2-5 krát viac znečistené ako vonkajšie (WHO), no napriek tomu v ňom trávime až 85% svojho času. Dnes už vieme ako zdravo jesť, piť, a veríme, že aj dýchať. Kvalitný čistič vzduchu je vysoko účinné zariadenie na čistenie ovzdušia v interiéri, vďaka čomu vytvára oázu bezpečia po celý život, a to už od samého počatia. Počas aktívneho života nám pomáha chrániť pred civilizačnými chorobami, infekčnými ochoreniami, zvyšuje produktivitu práce a napomáha rýchlejšej regenerácii.

Dvere má otvorené tvorivosť aj hravosť

Kým niektoré firmy chcú kancelárie meniť, iné prehodnotia podiel pracovných a relaxačno-kreatívnych zón. Pribudne viac priestorov na tímové porady, oddychové zóny či iné spoločné priestory.

Ruka v ruke s prechodom na prácu z domu zavádzajú mnohé firmy koncept, pri ktorom nemáte svoje fixné pracovné miesto, ale každý deň si môžete vybrať, kde budete sedieť. V tomto prípade z dôvodu vracania sa do kancelárií po uzávere môžu firmy výhodnejšie uplatňovať aj 1,5 metrové rozostupy a časť zamestnancov môže pracovať z kancelárie a časť z domu. Výhodné to môže byť najmä v kanceláriách, ktoré sú riešené ako otvorené. Ak počas dňa nechcete byť rušení a vyhovuje vám skôr tichšia pracovná zóna, zamestnanec využije menšiu zasadačku, v ktorej sa vie zatvoriť a nerušene pracovať. Naopak, ak vás v daný deň čaká viac tímovej práce, zvolíte si hniezdo, teda združené stoly, ktoré vám poskytnú priestor na interakciu s kolegami.

Nulová sociálna interakcia predstavuje nočnú moru

Na prácu z domu prešli najmä administratívne budovy s nájomcami v oblastiach kreatívy, komunikácie, finančných služieb, IT alebo personalistiky. Home office sa však nevyhol ani učiteľom, umelcom či obchodníkom ponúkajúcim svoj tovar cez internet.

Od júna sa otvorili materské školy, prvý stupeň základných škôl a nakoniec aj ostatné školy. Rodičia sa teda mohli vrátiť do práce.

Počet zamestnancov, ktorí sa vrátia na svoje pracoviská, bude postupne narastať. Spoločnosti po celom svete však naplno hovoria o spôsoboch, ako z neľahkej situácie, ktorú nám korona priniesla, vyťažiť čo najviac a zreformovať pracovný režim tak, aby to vyhovovalo obom stranám.

Výhodou môže byť ušetrený čas, ktorý by inak minuli na cestu do práce alebo dlhý rozhovor s kolegami. Pre mnohých však nulová interakcia predstavuje nočnú moru. Veľa ľudí sa sťažuje aj na neschopnosť organizovať si čas alebo nedisciplinovanosť a na rôzne rušivé elementy, ktoré inak v kancelárii nezažijú.

Ako je to so zamestnancami?

V prvom rade sú tu ľudia, ktorí majú záujem pracovať z domu, ale nemajú na to potrebné vybavenie alebo priestor. Práca na laptope s ohnutým chrbtom a sedenie na tvrdej neergonomickej stoličke ničí zdravie a pohodlie. Zamestnancom stačí finančne pomôcť, aby si zariadili svoj domáci pracovný priestor a prezradiť im potrebné „know-how.“

Druhú skupinu tvoria tí, ktorí by aj mali vytvorené domáce podmienky, ale potrebujú v kancelárii pracovať kvôli svojej rodine, motivácii či riziku osamelosti. Pre týchto ľudí musíme zariadiť kancelárie tak, aby podporovali hlboké sústredenie, napríklad v samostatných kanceláriách vrátane otvárateľného okna. Potrebujú tiež podporiť spoločenský život.

Existuje aj množstvo ľudí, ktorí jednoducho nemajú záujem o prácu z domu alebo si ich práca vyžaduje množstvo fyzického kontaktu kolegami a predmetmi v kancelárii. Pre týchto ľudí bude najlepšia kancelária s pevnými miestami v ich oddelení. Musí to byť miesto, kde bude človek rád tráviť každý deň, a to chce dodatočné investície.

Na miestach, kde pracujeme predsa trávime veľkú časť svojho života a výrazne nás ovplyvňuje. Dokážu nám priniesť zdravie alebo chorobu, stres alebo uvoľnenie, aj to, či naplníme svoj potenciál a nevyhoríme v mladom veku.

Ako sme sa popasovali s novými výzvami?

Spoločnosť D O A S, a.s. ako zamestnávateľ cca 40 ľudí si vyskúšala prácu z domu v prvých kritických týždňoch. Dali sme zamestnancom na výber pracovať z domu alebo kancelárie. Bolo zaujímavé sledovať, ako rozdielne pracovníci reagovali. Prvý týždeň využívali len domáce prostredie, ale nakoľko bolo treba plniť aj úlohy, začali postupne navštevovať kanceláriu na 2-3 hodinky. Do troch týždňov trávili 80% pracovného času už v kanceláriách. Nakoniec naša spoločnosť prácu z domu zrušila. Dôvodom bol malý záujem.

Jaroslav Škrovánek Head of Development

Naši zamestnanci nevedeli bez kolektívu pracovať na 100%. Chýbala im interakcia s prostredím, v ktorom vedeli pracovať. Doma ich vyrušovalo viacero vecí, prípadne nemali priestor na sústredenú prácu.

Keďže sme vlastníkmi a správcami našich administratívnych budov, celú túto problematiku sme prežívali spolu s našimi nájomcami. Rovnako skúšali rôzne modely fungovania a bolo vidieť, že väčšina ostala pracovať z domu. Budovy zrazu prestali žiť, ruch sa utlmil na minimum, no mali sme dostatok času priestory pripraviť na bezpečnostné hlavne hygienické opatrenia po ich návrate.

Dnes je už väčšina v práci a je vidieť, že prestávka všetkým prospela. Ľudia sú tolerantnejší, usmievavejší, pracovitejší a dodržujú aj predpisy, odstupy a koridory. Prišli aj prvé náznaky na iné dispozičné riešenie usporiadania nábytku a pracovných stolov. Klienti budú pravdepodobne potrebovať menej zamestnancov naraz v priestore a miesta na sedenie zredukujú tak, aby sa dali zdieľať. Určite veľa zmien nie je dobré robiť nárazovo, ale postupným zapracovaním, môžeme vylepšovať pracovné prostredie do nekonečna.

Zaujal vás tento článok ?

Dostávajte nové články o architektúre a urbanizme priamo na mail.