V Ružinove je najviac administratívnych budov v rámci hlavného mesta a ďalšie neustále pribúdajú. Posledné mesiace však naznačujú neistotu z hľadiska komfortného a bezpečného užívania týchto priestorov. Prichádza nová éra kancelárii, kde hlavnú úlohu prevzalo naše zdravie, zvýšená a pravidelná dezinfekcia recepcií, spoločných priestorov, madiel, kľučiek, tlačidiel výťahov sa stala bežnou súčasťou pracovného dňa.
To, čo sa aktuálne najviac využíva/využívalo je homeoffice. Stretnutia sa spopularizovali cez online rozhranie, kde sa stratil osobný kontakt. Ako sa zdá, tento nový napoli-futuristický pracovný model zamestnancom vyhovuje. Predpokladá sa, že späť do kancelárií sa vrátilo zatiaľ 50% pracovníkov. Ostatní ostali pracovať z domu alebo sa na pár dní v mesiaci ukážu v kancelárii. Veľké spoločnosti zisťujú, že nepotrebujú toľko prenajatej plochy a vedia pracovné prostredie kombinovať, prípadne zdieľať sofistikovane. Je to taká malá revolúcia, ktorá prinútila majiteľov a správcov kancelárskych budov viac komunikovať s nájomcami o ich predstavách ďalšieho fungovania a rozvoja firmy.
Nová éra kancelárii a pracovných priestorov
V nových kancelárskych priestoroch by mali dodržiavať minimálne 1,5-metrový odstup, čo znamená obsadenie každej druhej stoličky. Nakoľko sa do kancelárskych priestorov vrátilo viac ako 50 percent zamestnancov, sociálny odstup nie je možné dodržať. Je potrebné prerobiť dispozíciu a pracovník bude potrebovať viac miesta ako doteraz. Pre väčšiu bezpečnosť sa odporúča oddeliť miesta paravánmi, vytvoriť koridory, určiť smer pohybu po priestoroch, podobne ako je to na frekventovanej križovatke. Obmedzenia nastávajú aj v nižšej hustote nábytku na ploche, čo presvetli priestor a umožní väčšie rozostupy.
Teória nám ukazuje, že všetky takéto zmeny, sú len dočasné. Ale čo ak sa to zamestnancom zapáči?
Popularita „home officu“ rastie
Treba povedať, že prácu z domu nemali zamestnávatelia veľmi v obľube. Zamestnanci pracovali z domu skôr za odmenu, a to zväčša piatky.
Home office počas mimoriadneho/krízového stavu umožnil pokračovať ľuďom v práci. Práca z domu smeruje k preneseniu pracovného prostredia do príbytkov. Často nadčasové zariaďovacie predmety z celého sveta inšpirujú priaznivcov k prerobeniu si izby na pracovňu.
Domáca pracovná stanica
Ako môžeme efektívne pracovať z príbytku? Práca z domu nie je zdravá, treba ju kombinovať socializáciou v kancelárii. Zvyšuje sa dopyt po zdravom domácom profesionálnom pracovisku.
Ľahko nastaviteľný stôl s minimálnou veľkosťou 140 x 80 cm, bezpečne skrytá kabeláž a ergonomická kancelárska stolička, ktorá vyhovuje na mieru vašej chrbtici.
Rady od Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) a odporúčania zdravotníckych odborníkov netreba podceňovať.
Firemná pracovná stanica
Problematická môže byť aj klimatizácia, ktorej prispôsobenie v novej situácii nie je otázkou týždňov. Napríklad v Číne sa kancelárie kvôli tamojšej zlej kvalite ovzdušia vybavujú filtračnými systémami vyššej úrovne, čo prispelo k možnosti rýchleho návratu zamestnancov do práce. Súčasná situácia u nás núti množstvo firiem, aby sa zaoberali otázkou kvalitnejších klimatizačných technológií. Výhodu majú aj kancelárie s priamym otváraním okien, čo preventívne pomáha zlepšiť klímu na pracovisku.