Bratislava sa v posledných rokoch mení nielen vizuálne, ale aj funkčne. Z pohľadu mestskej mobility ide o zásadnú transformáciu, ktorá sa dotýka každodenného života státisícov obyvateľov a návštevníkov mesta. Kľúčovou témou je parkovanie – jeho regulácia a budúcnosť. Mesto zaviedlo systém PAAS, ktorý priniesol poriadok, no zároveň odkryl nevyhnutnosť systémových riešení. Medzi tie najefektívnejšie patria parkovacie domy. V Bratislave sa už dnes ukazujú ako jedno z najpraktickejších a najudržateľnejších riešení pre dlhodobé aj krátkodobé parkovanie.
Dlhodobé parkovanie v Bratislave – problém, ktorý narastá
Počet áut v meste neustále rastie. V Bratislave je aktuálne registrovaných približne 330 až 340 tisíc osobných vozidiel. Mnohé domácnosti vlastnia dve aj viac áut, čo vytvára obrovský tlak na mestský verejný priestor. Historické aj sídliskové časti mesta vznikali v období, keď auto vlastnila len menšina. Ulice, ktoré kedysi patrili chodcom, sú dnes preplnené autami.
Zlomovým bodom bolo zavedenie mestskej parkovacej politiky PAAS (Bratislavský parkovací asistent), ktoré vstúpilo do platnosti 9. januára 2022. Systém zaviedol regulované zóny, zjednotil pravidlá a zvýšil prednosť rezidentov v rámci parkovania. Tento krok bol nevyhnutný, no priniesol aj nový tlak, a to potrebu nájsť dlhodobé riešenie pre parkovanie mimo ulíc. Najmä pre tých, ktorí potrebujú auto pravidelne, ale nemôžu sa spoliehať na náhodné miesto na ulici.